Η διαχρονική μαγεία του Summertime

O Γιάννης Καπαγερίδης μας ξεναγεί στο θρυλικό τραγούδι που αν και γράφτηκε το…1934 (!) παραμένει πάντα επίκαιρο έχοντας «υποστεί» άπειρες διασκευές.

Στα 80 του και βάλε το θρυλικό Summertime δεν αποτελεί απλά ένα ακόμα σπουδαίο διαχρονικά φρέσκο τραγούδι, αλλά και τον υπέρτατο ύμνο  του καλοκαιριού με περισσότερες από 33 χιλιάδες διασκευές καταγεγραμμένες παγκοσμίως.

Ασφαλώς όταν ο σπουδαίος συνθέτης του προηγούμενου αιώνα που άκουγε στο ονοματεπώνυμο  George Gershwin έγραφε αυτή τη σύνθεση εν έτει 1934 για λογαριασμό του θεατρικού έργου Porgy and Bess  (το οποίο επρόκειτο να ανέβει την αμέσως επόμενη χρονιά) δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί τη δόξα που της έμελλε.

Ούτε φυσικά ο στιχουργός του τραγουδιού Dubose Heyward (συγγραφέας της νουβέλας Porgy στην οποία βασίστηκε η προαναφερθείσα όπερα) ή ο κατά άλλους δημιουργός των στίχων και αδελφός του συνθέτη Ira Gershwin.

Summertime, and the livin’ is easy
Fish are jumpin’ and the cotton is high
Oh, your daddy’s rich and your ma is good-lookin’
So hush little baby, Don’t you cry

One of these mornings you’re gonna rise up singing
And you’ll spread your wings and you’ll take to the sky
But ’til that morning, there ain’t nothin’ can harm you
With Daddy and Mammy standin’ by

 

Το βέβαιο είναι ότι το τραγούδι από τις 19 Ιουλίου του 1935 όταν και πρωτοηχογραφήκε με τη φωνή της μεγάλης σοπράνο Abbie Mitchell όχι μόνον αγαπήθηκε πολύ  από τα  δισεκατομμύρια των … αυτιών που είχαν, έχουν και θα έχουν την υπέροχη μουσική εμπειρία να το απολαύσουν αλλά και εκτιμήθηκε όσο ελάχιστα άλλα και από την,  μεγάλη της παγκοσμίως δημοφιλέστερης των τεχνών,  οικογένεια.

Και η εκτίμηση κοινού και μουσικών οδήγησε στη διαδρομή των δεκαετιών κορυφαία ονόματα μεταξύ των τελευταίων να δώσουν το δικό τους στίγμα στο λατρεμένο τραγούδι.

Από τις πρώτες και πλέον επιτυχημένες διασκευές του εκείνη με τη φωνή της τεράστιας Billy Holiday ένα χρόνο αργότερα . Η πρώτη ερμηνεία που το έφερε στη λίστα επιτυχιών των Αμερικανών Pop Charts τον Σεπτέμβριο του 1936 όταν και έφθασε ως το νούμερο 12.

Χρειάστηκαν να περάσουν όχι απλά χρόνια αλλά δεκαετίες για να φθάσει το τραγούδι ακόμα πιο ψηλά  στις επιτυχίες. Με τον Billy Stewart να το φθάνει με τον απολαυστικό Rhythm and Blues  σκοπό του στο νούμερο 10 του Billboard το 1966.

Αναμφίβολα μία από τις πλέον σπουδαίες ερμηνείες του ήταν όμως εκείνη που εννιά χρόνια νωρίτερα είχε γνωρίσει από ένα τιτάνιο δίδυμο της Jazz. Τους αξεπέραστους Ella Fitzgerald και Louis Armstrong.

Στη δεκαετία του 60 ένας άλλος μύθος του ιδίου ιδιώματος ο μοναδικός Miles Davis επίσης έκρινε σκόπιμο να εντρυφήσει  στο θεατρικό έργο από το οποίο ξεπήδησε αυτή η σπουδαία δημιουργία . Με τον δίσκο του που έχει τον τίτλο Porgy and Bess να χαρακτηρίζεται από τους κλασικότερους όχι μόνον του υπέρτατου δημιουργού αλλά και σημαντικός σταθμός στην ιστορία της Jazz.

 

Υπέροχο ταξίδι πέρα από τη jazz και τα κρατικά …σύνορα

Το Summertime μπορεί να έχει ως πρωτόλεια σύνθεση κύρια Jazz και Blues ηχόχρωμα αλλά αποτέλεσε πηγή έμπνευσης και δημιουργίας και για  εκπροσώπους άλλων μουσικών σχολών.

Όπως αυτή του,  μεγάλου εκπροσώπου της Country, Doc Watson.

 

Αλλά και η Reggae  έχει δει  δικούς της μύστες, όπως για παράδειγμα ο BB Seaton,  να δοκιμάζουν τη δική τους οπτική πάνω στο λατρεμένο τραγούδι του Gershwin.

 

Από τις πλέον ξεχωριστές διασκευές του και εκείνη των Friends Of Dean Martinez με την ιδιαίτερη Post Rock αισθητική τους.

Στις πλέον επιτυχημένες εμπορικά γεμάτη από τη δροσιά της Pop κύρια αλλά και της Rock ήταν δίχως άλλο αυτή των Zombies στη δεκαετία του 60.

Εξαιρετική αναμφίβολα και εκείνη από τον, βασιλιά της Soul, James Brown συνοδευόμενου από την Martha High.

Επιστρέφοντας στην  Jazz αναμφίβολα  ιδιαίτερη είναι η διασκευή της τρανής της ιέρειας Nina Simone.

Το Summertime σε καμία περίπτωση όμως δεν αποτελεί αμερικανικό μουσικό μονοπώλιο καθώς η μαγεία του με αφοπλιστική ευκολία άνοιξε τα παγκόσμια κρατικά σύνορα. Στη χώρα μας μία από τις πλέον σπουδαίες αποδόσεις του είναι δίχως άλλο εκεί νη της μοναδικής Μαρίας Φαραντούρη.

Αφήσαμε για το τέλος την κατά πολλούς κορυφαία ερμηνεία του τραγουδιού. Δεν είναι φυσικά άλλη από εκείνη της αξεπέραστης Janis Joplin,  υπέρτατης φωνής της  Blues Rock.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: